Karlsberg Brauereis försäljning minskade med 7,9 miljoner euro under årets sex första månader. Totalt sålde bryggeriet för 57,7 miljoner euro under ett halvår som präglades starkt av coronakrisen.

Årets tre första månader gick ganska bra för Karlsberg Brauerei. Sedan slog coronapandemin till med följande nedstängning av det tyska samhället, vilket resulterade i en förlust för första halvåret för Homburgbryggeriet. Sedan restriktionerna lättats upp igen ser det dock ljusare ut för ölförsäljningen; de första tecknen på återhämtning kunde skönjas redan i juni. Trots resultatet är bryggeriledningen nöjda med det första halvåret, som varit mycket svårt för hela branschen.

Karlsbergs talesperson Christian Weber är trots allt nöjd med första halvåret (foto: Alexander Basile/Karlsberg).

Bättre har det dock gått för ölblandningarna i serien Mixery, som ökade sin försäljning under det första halvåret. Detta beror till stor del på att varumärket numera distribueras över hela landet. Med Mixery har Karlsberg blivit marknadsledande inom segmentet ölblandningar sett till försäljning och med större distribution tror bryggeriet på fortsatt tillväxt för märket under andra halvåret. På den ljusa sidan finns också att flaggskeppet Karlsberg Urpils har ökat sin marknadsandel på den regionala marknaden i Saarland.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.