Årets två coronanedstängningar av restauranger och hotell har inneburit ett hårt slag för Tysklands bryggerier. Visserligen har ölförsäljningen i butiker ökat, men det väger inte på långa vägar upp för förlusterna. Nu kräver branschen bättre stöd från statligt håll.
Tysklands bryggerier kämpar allt hårdare för sin existens och behöver nu statligt stöd. Det är särskilt de små och mellanstora öltillverkarna som har problem på grund av att restauranger har stängts och att stora festivaler och andra evenemang har fått ställas i under coronapandemin. Därför går nu det tyska bryggeriförbundet DBB samman med förbundet Private Brauereien och vädjar till Tysklands federala styre och förbundsländernas regeringar om att även bryggerier ska omfattas av statliga stödpaket, som varande viktiga leverantörer och samarbetspartner till restaurangbranschen.
Enligt Tysklands statistiska centralbyrå Destatis sålde landets inhemska bryggerier cirka 370 miljoner hektoliter öl mindre fram till och med oktober i år, jämfört med samma period 2019. Det är en minskning med 4,7 procent. Landets andra nedstängning i november och december har försämrat en redan ansträngd situation ytterligare. Ovanpå detta har även exporten påverkats negativt på grund av restriktioner och nedstängningar i andra länder. Då hjälper det inte så mycket att försäljningen i matvaruaffärer och via dryckeshandlare har ökat kraftigt sedan pandemin startade. Många tyska bryggerier är inte bara leverantörer till restauranger, utan äger själva matställen, som sedan drivs av olika krögare mot en avgift. För dessa bryggerier innebär nedstängningen av restaurangbranschen alltså såväl uteblivna hyresintäkter som tappad ölförsäljning.