En ökad flaskölsförsäljning är det som någotsånär räddar Veltins resultat för 2020 – ett år då fatölsförsäljningen föll till historiskt låga nivåer. Bryggeriet känner dock att man fortfarande står på säker mark och satsar nu stort mot framtiden.
C. & A. Veltins totala försäljning under 2020 uppgår till 2,94 miljoner hektoliter, en minskning med 3,5 procent från året innan. I pengar räknat hamnar intäkterna på 342 miljoner euro, vilket i sin tur är 4,7 procent lägre än 2019. Till stor del beror detta på ett historisk tapp inom fatölsförsäljningen, som sjönk med hela 56,3 procent. Detta kompenseras bara delvis av att försäljningen av flasköl ökade med 7,3 procent. Av detta står flaggskeppet Veltins Pilsener ensamt för en ökning på 8,6 procent. Specialölsmärket Grevensteiner går också bra; sorterna Original Landbier, Hell och Natur-Radler såldes under 2020 i 244 500 hektoliter tillsammans – en ökning med 1,3 procent.
Trots de turbulenta tiderna känner sig bryggeriledningen lugn och trygg med de risker som finns på marknaden även framöver, rapporterar Getränke Zeitung. Självförtroendet är så pass gott att Veltins avser att anställa ett dussintal nya medarbetare under året, så att arbetsstyrkan kommer bestå av drygt 700 personer vid nästa årsskifte. Sauerland-bryggeriet räknar också med att investera cirka 420 miljoner euro i verksamheten fram till 2024, då man firar sitt 200-årsjubileum. Trettio av dessa miljoner har redan gått till ett nytt logistikcenter, som kommer att invigas under våren. Dessutom pågår bygget av en ny buteljeringsanläggning.