Med återkommande rabatt- och kampanjerbjudanden har livsmedelskedjor och dryckeshandlare fått öl att framstå som en billig dryck. Redan hårt pressade bryggerier svarar nu med höjda priser.
Öl på flaska har blivit dyrare i Tyskland. Flera stora bryggerier har höjt sina riktpriser mot handeln de senaste veckorna, bland annat Krombacher, Bitburger, Veltins och Radeberger. Det innebär att priset för den i Tyskland klassiska lådan med tjugo halvlitersflaskor nu kostar upp till en euro mer än tidigare. Branschtidningen Lebensmittel Zeitung anger att snittpriset numera ligger på 14,79 euro. Tidigare har livsmedelskedjorna tagit 13,79 euro, medan de specialiserade dryckeshandlarna tagit 13,49 euro. Krombacher planerade egentligen ingen prishöjning, men kände sig i början av mars tvingade att höja sitt riktpris till 14,99 euro, enligt uppgift på grund av ökade omkostnader.
Flera stora tyska bryggerier har höjt riktpriserna på sina flasköl (foto: DPA/S. Gollnow).
Bitburger Braugruppe tog beslutet redan i januari att höja priserna på sina ledande märken Bitburger, König Pilsener, Köstritzer, Licher, Wernesgrüner och Königsbacher. Ökade omkostnader anges även här som en orsak, men beslutet togs minst lika mycket för att stärka värdet på ölen. Bitburger, liksom många andra bryggerier, klagar nämligen på att deras öl säljs för billigt. Det är alltid någon kedja som erbjuder en låda öl för mindre än tio euro för att locka in kunderna i butiken, skriver tidningen Welt. Enligt konsumentundersökningar sker mer än sjuttio procent av privatpersoners ölköp i samband med en lågpriskampanj. Samtidigt minskar lojaliteten mot specifika ölmärken; det är oftare priset som avgör vilket öl man köper.
Märkets värde samt stigande kostnader är också anledningar till att Radeberger Gruppe i februari höjde sina riktpriser. Tysklands största bryggerikoncern har bland annat ökat priserna på flasköl från märken som Radeberger, Jever, Berliner Kindl, Ur-Krostitzer och Allgäuer Büble. Även femliters partyfat kostar nu mer än tidigare. Det finns dock bryggerier som går mot strömmen. Warsteiner, som tappat närmare trettio procent av sin försäljning de senaste tio åren, har fått backa från sina planer på en prishöjning. Hasseröder, som nyligen såldes av AB Inbev till ett riskkapitalbolag, har till och med blivit billigare.