I motsats till den tyska ölhandeln i stort ökar försäljningen av maltdrycker i den tyska huvudstadens små oberoende butiker. Det visar en rapport om Berlins småbutiker från företaget Magaloop.
Magaloop har analyserat försäljningsdata från Berlins småbutiker, som kiosker och så kallade Spätis (eller Spätkauf, en typ av mindre närbutik som ofta håller öppet sent). Resultatet, som presenteras i rapporten Der Berliner Bier-Report, visar att ölförsäljningen under första kvartalet 2021 i huvudstadens närbutiker ökade med tio procent jämfört med samma period året innan. Det kan jämföras med den totala tyska ölförsäljningen, som under samma period minskade med tolv procent.
Pilsner är den stil som säljer allra bäst i småbutikerna, med en andel på 43 procent. Detta är dock en minskning med 8,5 procent jämfört med första kvartalet 2020. Den stil som växer mest är den i Bayern populära helles (+20 procent), som i dag står för tolv procent av den totala försäljningen. De bryggerier som står för den största tillväxten i denna kategori är Spaten (+107 procent), Lammsbräu (+73 procent) och Bayreuther (+61 procent).
Det ölmärke som säljer bäst i Berlins småbutiker är annars Sternburg, med en marknadsandel på 13,7 procent under första kvartalet i år. Strax därefter följer lokala Berliner Kindl (13,5 procent), som dock tappade tretton procent av försäljningen från 2020. Även Berliner Pilsner från samma bryggeri går bakåt och tappar 29 procent jämfört med fjolårets försäljning. Störtebeker står för 2,39 procent av försäljningen, men är å andra sidan det märke som vid sidan av Spaten ökar mest (+105 procent) jämfört med förra året.
Magaloops rapport baseras på försäljningsdata från 1 200 fristående försäljningsställen i Berlin. Tillsammans har de under de senaste tolv månaderna sålt 110 000 hektoliter öl, vilket motsvarar 1,5 miljoner burkar och flaskor. 86 procent av de undersökta butikerna är klassiska Spätis, medan övriga utgörs av bagerier, bensinstationer, kiosker och så vidare.