Det tyska bryggeriförbundet vill visa att branschen står redo inför den tyska gastronomisektorns återöppnande. Därför lanserar man en kampanj med det ordvitsiga namnet ”Wir sind #biereit” i sociala medier.
Som en del i kampanjen har det tyska bryggeriförbundet (DBB) gjort en Youtube-video, som lanserades förra veckan. Bryggeriförbundets ordförande Jörg Lehmann säger i ett pressmeddelande att man hoppas att en av de längsta ”torrläggningarna” i tysk historia snart är över för bryggerinäringen. Efter drygt sex månaders nedstängning, får nu restauranger, hotell och andra uteställen stegvis öppna upp igen under kontrollerade former i allt fler förbundsländer. Detta ingjuter givetvis hopp hos Tysklands cirka 1 500 bryggerier, som har kämpat hårt under coronapandemin.
På grund av de omfattande nedstängningarna av det tyska samhället under pandemin, har bryggerierna tappat enorma försäljningsvolymer. Inte minst gäller det de bryggerier som har sina största intäkter från försäljning till gastronomisektorn; ungefär en femtedel av all öl som bryggs i Tyskland går till restauranger och andra uteställen. Sedan i mars 2020 har det inte heller varit tillåtet att arrangera några större folkfester. Tillsammans bidrog dessa faktorer till att fatölsförsäljningen mer eller mindre kollapsade förra våren. Enligt en rapport från intresseorganisationen The Brewers of Europe har ungefär 800 000 jobb gått förlorade i hela värdekedjan i Europa på grund av olika länders nedstängningar av pubar och matställen.