Radeberger Gruppe köper upp en burklina för sitt Dortmundbaserade bryggeri. En beställning i miljoneuroklassen har gjorts till KHS Gruppe som också huserar i storstaden i Ruhrområdet.

För ölmärken som Brinkhoffs, Dortmunder Kronen och DAB blir nu burköl en ännu viktigare del, inte minst när det kommer till export. Det är framför allt konsumenternas ökade efterfrågan på burköl som gör att Radeberger Gruppe nu satsar på en ny burklina i Dortmund, skriver Getränke News. Försäljningsstatistiken för Tyskland bekräftar också denna trend. Räknar man samman försäljningen av öl och alkoholfria drycker, såldes det över fyra miljarder burkar i landet 2020. Tio år tidigare var motsvarande siffra cirka 980 miljoner.

Dirk Dünnhaupt från tillverkaren KHS och Steffen Kraus från Dortmunder Brauereien ser fram emot mer burköl från Dortmund (foto: Radeberger Gruppe).

På Radeberger i Dortmundär planeringen av den nya burklinan i full gång. Den flera ton tunga anläggningen ska levereras, monteras och installeras under sommaren, för att därefter integreras med den övriga tillverkningsprocessen. Målet är att vid årets slut kunna fylla upp till 80 000 burkar i timmen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker, som Jever, Ur-Krostitzer, Clausthaler och Freiberger. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.