Trots
en minskande tysk ölmarknad ökar Veltins sin försäljning. 2017 innebar en
ökning med nästan en procent för Tysklands tredje största premiummärke.
Det familjeägda bryggeriet C. & A. Veltins sålde 2,87 miljoner hektoliter öl och blanddrycker förra
året. Det är 0,8 procent mer än 2016. Den totala omsättningen uppgick till 323
miljoner euro, vilket är en ökning med 2,5 procent. Störst var försäljningen av
öl på returglasflaska, som stod för 76,8 procent. Fatölen stod för 17,4
procent, medan burkförsäljningens andel ökade något till 5,8 procent.
Michael Huber och Volker Kuhl i bryggeriledningen glädjer sig åt Veltins resultat (foto: Ralf Rottmann/waz.de).
Försäljningen
av pilsner var stabil under 2017, medan
ölblandningen Radler ökade med 2,7
procent tack vare en ökad efterfrågan på produkter med lägre alkoholhalt. Den
relativt nylanserade blanddrycken V+
Grapefruit bidrog med sina 326 400 sålda hektoliter också till ett bra
resultat inom ölmixsegmentet. Märket Grevensteiner såldes i sin tur i 168 500 hektoliter, vilket var
en stor anledning till att affärsområdet Specialöl ökade med 18,2 procent 2017.
Grevensteiner sålde bra inom affärsområdet Specialöl (foto: Brauerei C. & A. Veltins).
Veltins
började exportera sina öl för 25 år
sedan och under fjolåret gick 202 000 hektoliter till huvudmarknaderna i
Spanien, Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA. Vid årsskiftet hade
Veltins 646 anställda (tre procent fler än 2016), varav 34 lärlingar. Fram till
2024 räknar bryggeriet med att investera mer än 400 miljoner
euro i ny teknik, marknadsföring och personal. Bara under 2017 gjordes
investeringar på 33 miljoner euro, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.