Från
nu och en vecka framåt kan alla vara med och bestämma hur årets Oktoberfestaffisch
ska se ut. Av de sextio förslag som finns att ta ställning till går hälften
vidare till en sista jurybedömning.

Oktoberfestgeneralen Josef Schmid visar upp förra årets vinnande bidrag (foto: Robert Haas/Süddeutsche Zeitung).

Den 15 november var det deadline för alla hugade
designers att lämna in förslag på affischmotiv till årets Oktoberfest. Av dessa har nu sextio
valts ut för den online-omröstning som pågår till och med den 23 januari. De
trettio motiv som får flest röster går sedan vidare till en sista omgång, då en
jury slutligen bestämmer vilket motiv som får pryda allt från 10 000 affischer
till webbsidor och souvenirer. Vinnaren presenteras den 2 februari.

Det årliga valet av Oktoberfestmotiv brukar orsaka ungefär lika mycket debatt som en svensk jerringprisomröstning. Tidigare
var det en expertjury som bestämde allt själva, men för att stävja den folkliga
kritiken bestämdes det förra året att alla ska få vara med och rösta. En viktig
sak att tänka på då är att det vinnande motivet inte bara ska pryda stora
affischer, utan även mindre föremål. För stor detaljrikedom är alltså inte att
föredra.

Här kan du se alla bidrag som
finns att rösta på
. Bland de som röstar lottas det ut fem platser i Schottenhamel-tältet
den 3 oktober samt fem officiella Oktoberfestsejdlar.