Bayerska Hofbräuhaus
Traunstein anklagas för sexism. Ett sjutton år gammalt motiv på ett ölunderlägg
har nämligen väckt vrede och nu blivit ett fall för den tyska reklammyndigheten.

I våras gick den tyska feministiska tidningen Emma till hårt angrepp mot Hofbräuhaus Traunstein
och anklagade bryggeriet för sexism. Anledningen var ett sjutton år gammalt ölunderlägg
med en bild på en urringad dirndl tillhörande en bayersk servitris, två skummande
ölsejdlar och texten ”Was darf’s sein?
(ungefär ”Vad får det lov att vara?”). Efter en anmälan har fallet nu nått
Tysklands motsvarighet till Reklamombudsmannen – Deutscher Werberat.

Det så omtalade ölunderlägget blir fall för reklammyndigheten (foto: Hofbräuhaus Traunstein).


Reklammyndigheten menar
att
klagomålen mot Hofbräuhaus Traunstein i huvudsak handlar
om att ölunderläggen är sexistiska och att de ”nedsätter och diskriminerar
människor”. Bilden ger i kombination med texten intrycket att kvinnan är ”sexuellt tillgänglig”. Värt att notera i sammanhanget är att Deutscher
Werberat fick klagomål på ölunderläggen redan för tio år sedan, men valde då
att avvisa kritiken. Till bryggeriet säger myndigheten att det var något man
gjorde då, men att medvetenheten om sexism har ökat under senare år,
rapporterar nättidningen Chiemgau24.

Bryggeriets svar lät
inte
vänta på sig. Där skriver man att det numera är
standard bland experter och företrädare för kvinnors rättigheter att spela ut ”sexismkortet”. Samtidigt menar man att ölunderlägget helt enkelt visar en
bayersk servitris som utför sitt arbete i dirndl – ett arbete som naturligtvis
omfattar att fråga vad gästerna önskar sig. Vidare säger bryggeriet att ”en
dirndl inte är en burka, utan en bayersk folkdräkt som i princip har sett
likadan ut i flera hundra år” och som ”tack och lov inte bryter mot några
förbud”. Dessutom påpekar man att ölsejdlarna på bilden tar minst dubbelt så
mycket plats som servitrisens urringning.

Bryggeriägare Bernhard och Maximilian Sailer tar saken med ro (foto: Chiemgau24/XE).


Deutscher Werberat har
ännu
inte kommit med ett officiellt klagomål mot
bryggeriet, vilket man normalt gör. Den rådgörande kommittén håller fortfarande
på att diskutera frågan. Fallet har dock väckt en del diskussion kring
vad som ska betraktas som sexistiskt och diskriminerande. I anslutning till sin
rapportering frågade Chiemgau24 sina läsare om Hofbräuhaus Traunsteins
ölunderlägg är sexistiska. Av de drygt 5 700 personer som röstade sa
knappt sex procent ja och drygt 94 procent nej.