Det är inte billigt att bygga en ny restaurang. Det vet gänget bakom Henninger am Turm i Frankfurt, som nu vill ha invånarnas hjälp med att finansiera projektet.

Restaurangen Henninger am Turm, även kallad Frankfurter Brauhaus eller kort och gott ”Brauhaus”, öppnar i mitten av november i den exklusiva skyskrapan Henninger Turm. Trots att restaurangen redan är inredd och klar, letar ägarna i en online-kampanj efter investerare som vill bidra med pengar till bygget. Tanken är att få tillbaka en del av vad det har kostat att skapa Frankfurts nyaste ölställe, rapporterar webbtidningen Merkurist.

Henninger am Turm är Frankfurts nyaste ställe för öl och mat (foto: Henninger am Turm).

Kampanjen skiljer sig från klassisk crowdfunding, som ju i grunden handlar om donationer. ”Brauhaus”-ägarna satsar istället på vad de kallar crowdinvesting, som förhoppningsvis också ska ge den som satsar något tillbaka. Mot ett löfte att investera pengar under tre år, lovar ägarna att ge investerarna en avkastning på 4,8 procent per år. Dessutom finns det särskilda bonusar i form av rabatt på mat och dryck i restaurangen. För att vara en del av detta måste intresserade Frankfurtbor investera minst 100 euro. Målet är att kampanjen ska dra in runt 500 000 euro totalt.

Henninger Turm är ett riktigt landmärke i Frankfurt (foto: welt.de).

Henninger am Turm startas av Tobias Jäkel och Mattias Schöneberger i samarbete med bryggeriet Henninger Bräu AG. De två ägarna driver sedan tidigare den japanska nudelbarkedjan Mosch Mosch. Tanken med ”Brauhaus” är att det ska kännas modernt och mysigt på samma gång. I restaurangen serveras såväl gedigen tysk mat som hamburgare, pizza och lättare rätter. Fatölslistan omfattar åtta öl, varav minst hälften kommer från Henninger.