I slutet av september presenterade Franziskaner sin nya flaskdesign. Nu följer Mahrs Bräu efter. Under mottot “less is
more“ har bryggeriet ändrat sina flaskors utseende mot en rakare och mer
traditionell design.
Alla
flaskor från Bambergbryggeriet Mahrs Bräu
har nu ett nytt utseende, ett som är renare, tydligare och utan etikett på
flaskhalsen. Det är på många sätt en återgång till hur flaskorna såg ut på
1950- och 60-talet och ska signalera kvalitet, hantverk och tradition.
De nya flaskorna har fått jordnära färger och en renare design (foto: Mahrs Bräu).
Etiketter har funnits på ölflaskor
i ungefär 150 år. Att även sätta en mindre etikett på flaskhalsen är dock en
något nyare företeelse. Marknadsavdelningen på Mahrs Bräu tycker att det har
blivit hög tid att göra sig av med allt som är onödigt på flaskan och därför
ryker nu halsetiketterna. Det är också ett sätt för bryggeriet att säga att man
står för en ”rakt på sak-attityd” och tar avstånd från allt ”lullull”.
Även flaskornas kapsyler har ändrats.
För första gången använder bryggeriet nu kapsyler med tryck. Dessa har dessutom
olika, jordnära färger beroende på vilket öl som finns i flaskan. Samma färger
återkommer för övrigt också på flasketiketterna. Kellerbier (eller Au) har
en jordigt brun färg, den ljusa lagern Helles
är klarblå, Pils har en grå nyans och
den lågalkoholhaltiga Sommerpils (2,8
procent ABV) är mintgrön. Det sistnämnda ölet har dessutom fått ett nytt namn;
tidigare hette det Leicht.
Mahrs Bräu ser även
förändringen som ett slag för ett mer hållbart samhälle. Genom att ta bort etiketterna
på flaskhalsen och använda ett mer naturligt papper till de stora flasketiketterna,
bidrar bryggeriet till ett långsiktigt ansvarstagande för miljön.