Varannan öl som dricks i Tyskland är en pilsner. Det visar en sammanställning över årets öltrender som nyligen presenterades av det tyska bryggeriförbundet. Det är dock en annan ölstil som ökar mest i popularitet.

Varje tysk dricker i genomsnitt 92 liter öl per år och person. Med en marknadsandel på cirka femtio procent är det pilsnern som behåller greppet som den mest populära ölstilen i landet. På andraplats kommer den ljusa lagerstilen helles, som framför allt är populär i Bayern och Baden-Württemberg. Med en marknadsandel på nio procent ligger den långt efter pilsner, men är ändå den som ökar mest. Jämfört med förra året har försäljningen av helles ökat med fjorton procent, enligt det tyska bryggeriförbundet Deutscher Brauer-Bund (DBB).

Det är de ljusa ölstilarna pilsner och helles som går hem mest hos tyskarna (foto: Radeberger Gruppe).

På tredjeplats, med en marknadsandel på sju procent, återfinns alkoholfria öl och ölblandningar, som blir alltmer populära. Försäljningen av alkoholfria öl har fördubblats sedan 2007 och uppgick 2021 till drygt 680 miljoner liter. DBB tror att var tionde såld öl snart kommer att vara alkoholfri. Fjärde störst marknadsandel har alkoholhaltiga ölblandningar (också sju procent) och på femte plats kommer veteöl (sex procent). En annan tydlig trend är även att konsumenterna i allt större utsträckning vill ha regionala och historiska specialiteter som landbier, suröl och kellerbier.

De fem mest populära ölstilarna i Tyskland 2022:

  1. Pilsner
  2. Helles
  3. Alkoholfria öl/ölblandningar
  4. Alkoholhaltiga ölblandningar
  5. Veteöl

Källa: Lebensmittelmagazin