Westerwald-Brauerei ökade sin försäljning mer än genomsnittet under 2022. Försäljningsvolymerna under fjolåret är till och med högre än året innan pandemin.
Westerwald-Brauerei, mer känt som Hachenburger, tog sig igenom ett mycket svårt 2022 på ett bra sätt. Försäljningsvolymerna ökade mer än på många årtionden, såväl procentuellt som i faktiska tal. Försäljningen av flaggskeppsmärket Hachenburger Pils ökade med hela tjugo procent. Sammantaget låg fjolårets försäljning en bra bit över den från året innan coronapandemin, skriver Getränke Zeitung.
Allt är dock inte klang och jubel i Hachenburg, eftersom en stor del av resultatet från den goda försäljningen äts upp av ökade omkostnader. I princip allt har blivit dyrare, från råvaror som humle och malt till kapsyler, etiketter, lim och annat förpackningsmaterial. För att stärka sin position inför framtiden kommer Westerwald-Brauerei fortsätta att utveckla upplevelsebryggeriet Hachenburger Erlebnis-Brauerei, som blivit en riktig turistmagnet.
Westerwald-Brauerei grundades 1861 på Grünschen Hof i Hachenburg, Rheinland-Pfalz, av den då 25-årige Heinrich Schneider. Trots konkurrens från 150 andra bryggerier i regionen, lyckades Schneider få bryggeriet att blomstra genom att producera unika kvalitetsöl. Än i dag är den långa, kalla mognadsprocessen utmärkande för ett äkta Hachenburgeröl, liksom användandet av råvaror av allra högsta kvalitet. En annan nyckel till framgång är det rena, mjuka vattnet som kommer från en källa i närliggande Rothbach-dalen.