Försäljningen av alkoholfri öl i Tyskland har ökat med 96 procent under de senaste tio åren. Det visar statistik som publiceras inför den internationella öldagen den 4 augusti.
Under 2022 producerades det drygt 474 miljoner liter alkoholfri öl i Tyskland, till ett sammanlagt värde av cirka 396 miljoner euro. Detta kan jämföras med 2012, då det producerades 242 miljoner liter alkoholfri öl i landet. Enligt nyligen publicerade siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis ligger dock de alkoholfria ölvarianterna fortfarande i lä jämfört med dem med alkohol. Under fjolåret producerade tyska bryggerier drygt 7,6 miljarder liter öl med alkohol till ett värde av ungefär sex miljarder euro. Detta är dock tolv procent mindre än för tio år sedan, skriver Getränke Zeitung.
Ölblandningar som radler har lägre alkoholhalt, men är inte helt alkoholfria. Enligt Destatis har produktionen av dessa drycker också ökat de senaste tio åren, från närmare 325 miljoner liter 2012 till nästan 403 miljoner liter 2022. Det motsvarar en ökning på 24 procent, vilket sett över hela tioårsperioden dock är en mer moderat ökning än den för helt alkoholfria öl.