Rent ekonomiskt var 2023 ett bra år för 200-årsjubilerande Veltins. Även om ölförsäljningen minskade så ökade intäkterna med 5,3 procent och uppgick till 441 miljoner euro.
Under 2023 sålde C. & A. Veltins 3,26 miljoner hektoliter öl, vilket är en minskning med 2,9 procent jämfört med året innan. Trots tappet, som till stor del beror på en försämrad marknad på detaljhandelssidan, ligger årets försäljning dock över snittet för Tyskland som helhet. Av den totala ölförsäljning stod flaggskeppsmärket Veltins Pilsener för 2,315 miljoner hektoliter, vilket innebar att man lyckades ta ytterligare marknadsandelar i segmentet för premiummärken. Även på fatölssidan gick det uppåt; bryggeriet sålde 2,9 procent mer fatöl till restauranger och evenemang, skriver Getränke News.
Det ljusa ölet Pülleken, som lanserades 2020, fortsätter att växa tack vare ökad efterfrågan på fylliga öl med lite mindre humle. Under 2023 såldes det 272 800 hektoliter av ölet, vilket är en ökning med 6,6 procent från 2022. Pülleken är nu ett av de fem största ljusa ölen i Tyskland och finns på cirka 18 000 försäljningsställen över hela landet. Ölblandningen V+ ökade i sin tur med 4,9 procent. För specialölsmärket Grevensteiner blev dock 2023 ännu ett tufft år, med en minskad försäljning på 18,8 procent från 2022 (då det i sin tur tappade 11,9 procent från 2021).
I dag är Veltins en av Tysklands största bryggerikoncerner. Verksamheten startade dock i liten skala 1824, när Franz Kramer öppnade sitt Gasthausbrauerei i Grevenstein i Nordrhein-Westfalen. 1852 togs bryggeriet över av Clemens Veltins, som 1893 överlät verksamheten till tvillingarna Carl och Anton. Det är också efter dem som det officiella namnet C. & A. Veltins kommer. Sedan 1994 ägs företaget av Susanne Veltins, som är den femte generationen Veltins att leda bryggeriet.