Tyska bryggerier och dryckesförsäljare sålde cirka 8,4 miljarder liter öl under 2023. Det är en minskning med 4,5 procent eller drygt 394 miljoner hektoliter från året innan.
Statistiken för den tyska ölförsäljningen 2023 har presenterats av Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, vars siffror dock inte omfattar alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU. Fjolårets försäljningssiffror bekräftar den nedåtgående trend som tysk ölförsäljning varit inne i under många år. Även om 2022 års försäljning visade ett litet plus, har tyska bryggeriet tappat 25,3 procent i försäljning sedan 1993. Det motsvarar 11,2 miljarder liter öl.
Närmare 83 procent av all öl som såldes i Tyskland 2023 var ämnad för inhemsk konsumtion. Jämfört med 2022 sjönk inrikesförsäljningen med 4,2 procent och uppgick till 6,9 miljarder liter. 17,1 procent eller 1,4 miljarder liter öl gick på export, vilket är en minskning med 5,9 procent från året innan. Av detta gick 784 miljoner liter (-2,6 procent) till andra EU-länder, medan 646,7 miljoner liter (-9,6 procent) hamnade utanför unionen. Tyska bryggerianställda fick 11,3 miljoner liter (+1,2 procent) för egen konsumtion, så kallad Haustrunk.
Statistiken visar också att ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, minskade under 2023. Jämfört med året innan sjönk försäljningen av ölblandningar med 9,2 procent och uppgick till 403 miljoner liter. Det innebär att dessa drycker står för 4,8 procent av den totala ölförsäljningen.