Det grundades som ett
klosterbryggeri av försteabbot Martin Gerbert II i slutet av 1700-talet.
Framgångarna lät inte vänta på sig, men det stora genombrottet kom först för
sextio år sedan.
1791 grundas bryggeriet Rothaus i anslutning till benediktinerklostret
St. Blasien i Grafenhausen. Den första hemvisten är restaurangen Zum Rothen Haus, som funnits sedan
åtminstone 1681. Grafenhausen ligger mitt på handelsrutten mellan Freiburg och
Waldshut, vilket gör att Rothaus erbjuder en perfekt plats för trötta resenärer
att pusta ut på. 1806 övergår ägandet till staten Baden och bryggeriet byter
namn till Grossherzogliche Badische Staatsbrauerei
Rothaus. Ökad efterfrågan gör att bryggeriet måste byggas ut flera gånger,
särskilt när nya marknader öppnas upp efter Tysklands enande 1871. Redan i
mitten av 1890-talet säljs den första flaskan med Rothausöl. Men det är 1956 som
den stora succén är ett faktum, när 33-centilitersflaskan med favoritpilsnern Tannenzäpfle introduceras. Bryggeriet är
i dag ett av Tysklands modernaste, med en omsättning på cirka 83 miljoner euro.
Fyra snabba frågor till PR-chef Jennifer Maurer:
Har ni någon speciell
filosofi?
Bryggeriet ligger mitt i Hochschwarzwald, ett av de vackraste landskapen
i Tyskland. Därför har vi redan från början känt att vi måste bevara miljön. Redan
innan dagens miljötänk blev vanligt, vägde vi in miljöfrågorna i vår
produktion.
Vad är speciellt med
era öl?
Vi använder bara de bästa, handplockade och hållbara
ingredienserna, även om de är dyrare. Vi köper dessa från etablerade
distributörer i Baden-Württemberg och andra omgivande regioner. Det stämmer som
det sägs, att bra öl bara kan göras av de bästa ingredienserna.
Vilket öl är er
bästsäljare eller specialitet?
Den mest kända produkten är vår Rothaus Tannenzäpfle.
Vad har ni för planer
för framtiden?
I år har vi ett speciellt jubileumsöl som heter Schwarzwald Maidle, ett traditionellt,
ofiltrerat öl som bryggs med historiska stilar som förebild. Det bryggs med
anledning av att det är 225 år sedan bryggeriet grundades och sextio år sedan
den första Tannenzäpfle kom. Dessutom
investerar vi mycket i hållbarhet.
Bryggeriets stora genombrott kom 1956 med Tannenzäpfle (foto: trip.me).
Öl i urval
Tannenzäpfle
Stil: Pilsner
Alkoholhalt: 5,1 %
Stamvörtstyrka: 12,4 %
Beska: 32 IBU
Hefeweizen Zäpfle
Stil: Ljust veteöl
Alkoholhalt: 5,4 %
Stamvörtstyrka: 12,8 %
Beska: 13 IBU
Eiszäpfle
Stil: Märzen
Alkoholhalt: 5,6 %
Stamvörtstyrka: 13,4 %
Beska: 25 IBU
Schwarzwald Maidle
Stil: Kellerbier
Alkoholhalt: 5,1 %
Stamvörtstyrka: 11,5 %
Beska: 16 IBU
Tannenzäpfle är en fantastisk pilsner, men… 35 kronor för 33 cl är i mesta laget, framför allt med kollikravet. Det är ingen öl som åldras med värdighet.