Privatbrauerei Waldhaus investerar cirka fyra miljoner euro i en ny buteljeringsanläggning. Målet med satsningen är att öka såväl effektivitet som kvalitet och att använda bryggeriets resurser på ett ekonomiskt hållbart sätt.

Stora förbättringar har gjorts i Privatbrauerei Waldhaus produktion. Maskinerna för flasktvätt, flaskfyllning och för att lasta backar på pallar har ersatts med ny och modern utrustning. Systemet används inte bara för att buteljera öl i 30- och 50-centilitersflaskor, utan även för den nya cola- och apelsinläsken Waldi. Genom det nya systemet har Waldhaus fördubblat sin buteljeringskapacitet. Från att ha fyllt 12 000 flaskor i timmen med den gamla anläggningen, klarar man nu upp till 24 000 flaskor i timmen, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Den nya buteljeringsanläggningen välkomnas av bryggerichefen Dieter Schmid (t.h.), den tekniske chefen Steffen Müller (t.v.) och produktionsledaren Mathias Matt (mitten) (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus i Schwarzwald. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder i dag.