Med en ny marknadsföringskampanj för König Pilsener vill bryggeriet göra en mer lättsam ölreklam. Som en del i detta har man tagit ett nytt grepp om sin klassiska slogan ”Heute ein König”.

Den nya reklamkampanjen från König-Brauerei handlar enligt bryggeriet om inställning, mod och självbestämmande. Man menar att ”Heute ein König” (”I dag en König/kung”) är mer än en marknadsföringsslogan, det är ett sätt att leva. Den handlar om att hylla de människor som går sin egen väg och formar sina liv efter egna idéer, utan hänsyn till konventioner eller socialt tryck, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande publicerat på About Drinks.

Reklaminslagen visar människor i vardagliga, men kanske överraskande, situationer (foto: König-Brauerei).

Som en del av kampanjen har tre reklamfilmer och lika många affischmotiv tagits fram. De visar människor i situationer som är vardag för dem, men som kanske överraskar andra. Den första reklamfilmen hade tv-premiär den 21 oktober. Filmerna och affischerna kommer även synas på olika webbplatser och i sociala medier samt på digitala och analoga reklamtavlor och -pelare.

Tre olika motiv har tagits fram för reklamkampanjen (foto: König-Brauerei).

König-Brauerei grundades i Duisburg1858 av Theodor König. Efter att ha ägts av samma familj i fem generationer, såldes bryggeriet 1990 till Holsten Gruppe, som i sin tur köptes upp av danska Carlsberg. Som en del i den affären gick dock ägandet av König-Brauerei vidare till Bitburger Braugruppe, som äger bryggeriet än i dag.