Trots att ölförsäljningen i såväl Tyskland som helhet som på hemmamarknaden Baden-Württemberg går bakåt lyckas Privatbrauerei Waldhaus öka sin försäljning.
Under 2024 sålde Privatbrauerei Waldhaus cirka 102 000 hektoliter öl, vilket är en ökning med 2,9 procent jämfört med året innan. Till restaurangbranschen ökade bryggeriets försäljning till och med ännu mer och var fyra procent högre än 2023. Vid sidan av klassiker som Waldhaus Hell, som ökar i efterfrågan, satsar Waldhaus också på nya marknadssegment. Under 2024 lanserade man till exempel sin första colabaserade dryck, som överträffat alla förväntningar. Det alkoholfria ölsortimentet växer också stadigt. Sammantaget gör detta att bryggeriet står väl rustat för framtiden, skriver Getränke News.

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus i Schwarzwald. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder i dag.