Radeberger Gruppes försäljning ökade med 3,6 procent under 2024. Totalt uppgick intäkterna till knappt 2,1 miljarder euro.

Försäljningen inom Tyskland ökade med 1,3 procent under 2024 för Radeberger Gruppe. Det är bättre än den tyska ölmarknaden som helhet, som istället tappade två procent i fjol. Även om bryggerikoncernen inte redovisar exakta försäljningssiffror, kan man konstatera att det inte minst var de alkoholfria märkena Radeberger Alkoholfrei och Jever Fun som bidrog till det goda resultatet. Men även specialölsmärken som Allgäuer Büble och Oberdorfer Helles hade bra fjolår. Sämre gick det dock för veteölet Schöfferhofer, vars försäljning minskade, skriver ägarkoncernen Oetker Gruppe i ett pressmeddelande.   

Radebergers försäljning ökade med 3,6 procent under 2024 (foto: Radeberger Gruppe).

En annan anledning till de ökade intäkterna är att Radeberger höjde priserna mot detaljhandeln och restaurangbranschen under 2024. Man mötte också med framgång de ökade kostnaderna för energi, råvaror och personal med effektiviseringsåtgärder och strukturella förändringar. Fjolårets investeringar uppgick i sin tur till 89 miljoner euro, vilket är cirka 25 procent mer än under 2023. Under året låg fokus på att förbättra den tekniska infrastrukturen; bland annat utökades returflasksystemet i Berlin och man investerade i nya sorteringsanläggningar i Freiberg och Löhnberg.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Förutom flaggskeppet Radeberger, står koncernen bakom ölmärken som Jever, Schöfferhofer, Allgäuer Büble, Berliner Pilsner, Berliner Kindl, Brinkhoff’s No.1, Dortmunder Kronen, Freiberger, Gilden Kölsch, Sion Kölsch, Stuttgarter Hofbräu och Ur-Krostitzer. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.