Neumarkter
Lammsbräu ökade sin försäljning med 10,5 procent under 2018. I pengar handlar
det om en ökning med 2,5 miljoner euro, från 24,3 miljoner förra året till 26,8
miljoner i år.
Tittar vi bara på Neumarkter Lammsbräus ölförsäljning så ökade den med 6,1 procent till 100 288
hektoliter. Alkoholfria drycker ökade med 14,1 procent, vilket motsvarar en total
försäljningsvolym på 139 399 hektoliter. Störst ökning i det alkoholfria
sortimentet stod det mineralvattnet Biocristall för, vars försäljning ökade med
24,9 procent (till 24 839 hektoliter) under 2018.
Johannes Ehrnsperger är ensam ägare och vd sedan i februari (foto: Neumarkter Lammsbräu).
Totalt sålde Lammsbräu 239 687
hektoliter av alla sina drycker under 2018. Det är cirka 23 000 hektoliter
mer än året innan. Oberpfalz-bryggeriet har specialiserat sig på ekologisk produktion
och använder endast ekologiska råvaror i sina öl. Ledningen konstaterar att förra
årets försäljningsökning överträffar den för hela den ekologiska sektorn med
fem procentenheter.
Enligt
Lammsbräus vd Johannes Ehrnsperger förväntar sig bryggeriet en mer blygsam
försäljningsökning under 2019. Bryggeriet räknar med att intäkterna kommer att
ligga på lite över 27 miljoner euro vid årets slut. 28-årige Ehrnsperger tog
över som ägare och vd för bryggeriet så sent som i februari i år. I och med det
fullbordades generationsskiftet från den sjätte till den sjunde generationen i
ägarfamiljen.