Efterfrågan på Störtebekers öl var stor 2018. Bryggeriet sålde totalt
248 000 hektoliter, vilket är nytt rekord och ett jättekliv från året
innan.

År 2018 är en milstolpe i Störtebeker Braumanufakturs historia. Medan
den tyska ölförsäljningen väntas öka med cirka en procent från 2017, kan
Stralsundsbryggeriet visa upp tvåsiffrig procentuell tillväxt. Förutom att man
sålde bra i sitt eget kärnområde i norra Tyskland, ökade försäljningen extra mycket
i västra och södra delarna av landet.

Atlantik-Ale säljer bra både med och utan alkohol (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Det finns flera anledningar till bryggeriets succé. Numera är ett av tio Störtebekeröl alkoholfritt,
vilket är en bra bit över det tyska medlet inom detta växande segment. Men även
övriga ölstilar visar en stark tillväxt. Den amerikanska pale alen Atlantik-Ale är nu bryggeriets tredje
mest populära öl efter Pilsener-Bier
och Bernstein-Weizen. Det sistnämnda
lyckades återigen bli det bästsäljande veteölet i Mecklenburg-Vorpommern, något
som inget bayerskt veteöl lyckats med på många år.

Men Störtebekers framgångar visar sig inte bara i antalet sålda hektoliter öl. Under året har man även
vunnit inte mindre än 21 internationella och nationella priser. Utöver en del
tekniska förbättringar, håller bryggeriet dessutom på med ett av sina största byggprojekt
hittills. En ny byggnad för buteljering, packning och lager är under uppförande
och ska tas i bruk i början av 2020, vilket gör att bryggeriet kan garantera
säkra levereranser även i framtiden.