Bitburger Braugruppe är tillfreds med fjolårets resultat. Trots en generell nedgång i den tyska ölförsäljningen minskade koncernens intäkter med enbart 0,7 procent och ölförsäljningen med 1,1 procent.
Under 2019 sålde Bitburger Braugruppe för totalt 792 miljoner euro, vilket är fem miljoner euro mindre än 2018. Benediktiner Weissbier var ett av ölen som dämpade förlusterna, med en ökad försäljning på 10,6 procent. Bitburger Kellerbier, som lanserades 2018, svarade i sin tur för en ökning på drygt fem procent. König Pilsener hade också ett stabilt år; inte minst fick den för året nya König Rotbier en lovande start.
Koncernens flaggskepp Bitburger Premium Pils behöll sin marknadsandel på 8,2 procent. Trots en lätt nedgång i butiksförsäljningen är Bitburger Pils fortfarande det bäst säljande ölmärket på fat inom restaurangbranschen. Samtidigt ökade försäljningen av de alkoholfria Bitburger-sorterna med nästan två procent. Med en marknadsandel på 54,3 procent är Bitburger det klart ledande märket i det alkoholfria segmentet.
Märkena Köstritzer och Wernesgrüner tappade marginellt. Bitburger håller dock på att ta fram nya produkter, vilket gör att koncernledningen ser positivt på inte minst Wernesgrüners utvecklingspotential under 2020. Hessiska Licher Privatbrauerei levde inte alls upp till förhoppningarna, trots att det regionala märket Hessenquell sålde aningen bättre än förväntat.
Förhoppningarna inför 2020 är stora från koncernledningen. Bitburger testar för närvarande en ny äppelcider i tre förbundsländer. Den kommande lanseringen av Bitburger Glutenfrei i mars har dessutom redan i förväg väckt stort intresse från såväl konsumenter som handel.