Tyska storbryggeriet C. & A. Veltins kan vara
mycket nöjda med sitt 2018. Tillväxten har varit god, inte minst tack vare en stor
efterfrågan från marknaden samt en sommar vi lär minnas länge.
2018 blev året då familjeägda
C. & A. Veltins försäljning för första gången passerade
tre miljoner hektoliter öl. Bryggeriets nya rekordnotering lyder 3,01 miljoner
hektoliter, vilket är en ökning med 4,8 procent från 2017. Intäkterna ökade med
nio procent, till 352 miljoner euro. Även om året började skapligt, var det
först med stigande temperaturer efter påsk som försäljningen tog fart på allvar.
Från maj till september nådde Veltins försäljning rekordnivåer.
Veltins är ytterligare ett tyskt bryggeri som slog försäljningsrekord 2018 (foto: Veltins).
Trots en stenhård konkurrens i pilsnersegmentet, ökade
Veltins försäljning av flaggskeppet Veltins
Pilsener med 4,1 procent. Fatöl som säljs till restauranger och evenemangsarrangörer
ökade med 2,7 procent. För specialölsmärket Grevensteiner ökade försäljningen med hela
29,9 procent, till 218 800 hektoliter. Tack vare bland annat Landbier och Ur-Radler är Veltins i dag Tysklands näst största aktör inom
segmentet ”traditionella ölstilar”.
Ölblandningen V+, som finns i sex olika smaker, minskade med
1,8 procent. Det alkoholfria sortimentet, som bland annat inkluderar en pilsner
och en radler, ökade däremot med 17,5 procent under 2018. Veltins produkter
finns i dagsläget tillgängliga på 35 000 försäljningsställen i Tyskland. Märket
Grevensteiner går att hitta hos 18 500 butiker och 4 300
restauranger. Veltins export uppgick till 194 000 hektoliter förra året.
Det mesta gick till Italien, Spanien och Holland.