De klassiska flaskorna med
Franziskaners weissbier får nytt utseende. De nya etiketterna är resultatet av
ett års arbete med att bli tydligare och stärka igenkänningsfaktorn.

I en bransch med tuff konkurrens gäller det att sticka ut och särskilja
sig från sina medtävlare. Just detta var utmaningen för marknadsavdelningen på Franziskaner. Många
brainstorming-timmar och designförslag senare har man nu presenterat det nya
utseendet på flaskornas etiketter. Det blir därmed femte gången man ändrar
flaskornas utseende sedan 1950.

Franziskaners flaskor får ett modernare utseende (foto: Franziskaner).


Enligt bryggeriet har de
nya
etiketterna en rakare, mer modern och tydligare design. Bland de mer framträdande
nyheterna finns en förändrad färgsättning, som man menar gör att ölen står ut
mer på hyllorna och gör det enklare för kunderna att känna igen
Franziskaner-ölen. Alla etiketter har också försetts med texten ”Premium
Weissbier” följt av stilen (Dunkel, Kristallklar, Naturtrüb och Leicht). I
övrigt låter man det vara upp till kunderna att upptäcka skillnaden.

Ny färgsättning och en rakare etikettdesign är ett par nyheter (foto: Franziskaner).


Franziskaners historia i korthet


1363 Bryggeriets
rötter går att spåra till detta år, då ”franciskanermunkarnas bryggställe” i
närheten av residenset i München omnämns för första gången. Förmodligen grundas
dock bryggeriet någon gång under 1400-talet.

1861
Joseph Sedlmayr tar över som ensam ägare. Sonen till Spaten Bräus grundare,
Gabriel Sedlmayr d.ä., har då varit involverad i bryggeriet i tre år.

1909 Bryggeriet
förvandlas till ett familjeägt aktiebolag under ledning av Gabriel Sedlmayr
III. Samma år börjar man använda den klassiska munken som symbol.

1922 Franziskaner
går samman med Spaten Bräu, som har samma ägarfamilj.

1964 Spaten-Franziskaner
brygger sitt första veteöl, som säljs under namnet Spaten Champagner Weissbier.

1974
Bryggeriet lanserar sitt veteöl under det nya namnet Franziskaner Hefe-Weissbier.

1984
Franziskaners öl börjar säljas över hela Tyskland, det vill säga även utanför
Bayern.

2005
Bryggeriet blir en del av storkoncernen Inbev, i dag Anheuser-Busch Inbev.