Kölschbryggeriet
Gaffel och glastillverkaren Rastal vinner det ärofyllda Promotional Gift Award.
Priset går till ett glas som ger öldrickarna ett multimedialt mervärde.

Den tyska glastillverkaren Rastal har
tillsammans med Privatbrauerei
Gaffel
utvecklat ett kölschglas (Stange) som ger öldrickarna en visuell
upplevelse. Totalt 1 000 stycken 20-centilitersglas har försetts med en
QR-kod. Genom att scanna koden med sina mobiltelefoner, får öldrickarna via en
app upp ett filmklipp från Gaffels utomhusfestival Jeck i Sunnesching.

En mobiltelefon, en app och ett ölglas är vad som krävs (foto: Privatbrauerei Gaffel).


Glaset
har nu tilldelats
Promotional Gift Award 2018 i konkurrens med 229 andra bidrag. Priset har
delats ut varje år sedan 2013 av det Köln-baserade tidningsförlaget WA Media. Det går till särskilt kreativa marknadsföringsprodukter
i totalt åtta kategorier. Gaffel och Rastal vinner i år kategorin ”Best
practice”. Vinnarna utses av en femhövdad expertjury.

Rastal
är den första
glastillverkare som har
utvecklat glas med multimedia-funktioner. Den första testversionen av det
vinnande glaset släpptes förra sommaren. För att nå så många användare som
möjligt har Gaffel producerat en förklarande video, som har visats mer än 6 000
gånger. Klippet från festivalen Jeck har visats drygt 2 500 gånger.