Ayinger
sparar vatten och energi

Det tyska miljöministeriet har startat ett pilotprojekt
kring hållbar rengöring av flaskor. Brauerei
Aying
deltar i projektet och kommer
framöver att använda en modern flasktvättanläggning i kombination med en
högtemperaturvärmepump. På detta sätt tror man sig kunna minska användandet av
vatten och energi med upp till åttio procent. Med tanke på att bryggeriet rengör ungefär sexton miljoner flaskor varje år, innebär det att elva miljoner
liter vatten och över 675 000 kilowattimmar el kan sparas. Bryggeriet
minskar då samtidigt sina koldioxidutsläpp med 162 ton per år. Ayinger får cirka
250 000 euro från projektet för att implementera den nya tekniken.

Rengöring av flaskor är en energikrävande process (foto: mapio.net, bilden är från ett annat bryggeri).


Uppfriskande
och alkoholfritt från Licher

Licher Privatbrauerei lanserar en alkoholfri variant av sin populära
ölblandning Natur Radler i mars. Blandningen
består av lika delar alkoholfri Licher
Premium Pilsner
och citronsaft. Drycken kännetecknas av en uppfriskande
fruktig smak och en intensiv citrondoft. I samma veva släpper bryggeriet originalet
Natur Radler samt Licher 1854 Kellerbier i sexpack med
33-centilitersflaskor i en återvinningsbar förpackning. Dryckerna har funnits i
Lichers sortiment sedan 2010 respektive 2015, men endast i halvlitersflaskor.
Licher Privatbrauerei grundades i Hessen 1854 av familjerna Jhring och
Melchior. Sedan 2004 ingår bryggeriet i Bitburger Braugruppe.

En alkoholfri radler ingår numera i Lichers sortiment (foto: Privatbrauerei Jhring-Melchior).


Krombacher
släpper nytt till våren

Två nya ölprodukter gör entré i Krombachers
sortiment i mars. Det handlar om den alkoholfria Krombacher 0,0% Radler och en traditionell ölstil i Krombacher Naturtrübes Landbier. Radlern
består av fyrtio procent Krombacher Pils
0,0%
och sextio procent citronsaft. När pilsnern och ett veteöl släpptes i
0,0%-serien förra året innebar det att Krombacher tog ytterligare
marknadsandelar i det alkoholfria segmentet. Med sitt nya landbier hakar
bryggeriet också på den ökande försäljningen av traditionella tyska ölstilar som
keller-, land och zwickelbier. Det nya ölet har en alkoholhalt på 5,2 procent och har
tagits fram av Krombachers bryggmästare sedan många år, Arthur Riedel.

En ny örtläsk – Fassbrause – kommer också i sortimentet (foto: Krombacher Brauerei).


Warsteiner
tar ut laget inför VM

Få har väl missat att det är fotbolls-VM i sommar. Warsteiner gör
nu sitt för att bidra till stämningen med en begränsad serie flaskor med
fotbollstema. I april släpps VM-flaskorna, som har försetts med sex olika
fotbollsrelaterade motiv: tränare (Trainer),
målvakt (Torwart), försvar (Abwehr), mittfält (Mittelfeld), anfallare (Stürmer)
och kapten (Kapitän). VM-produkterna
omfattar Warsteiner Premium Pilsener i såväl 50- som 33-centilitersflaskor. Den
som föredrar burköl kan också se fram emot Warsteiners halvliters VM-burk i
april.

Warsteiner har redan laguppställningen klar till sommarens VM (foto: Warsteiner Brauerei).


Ny mässa för
kreativa öl och andra drycker

Stuttgart är platsen där
dryckesindustrin får en ny plattform att mötas på. Mellan den 4 och 6 november i år äger branschmässan Creative beer & beverages
convention
rum på ICS
International congress center
och erbjuder
allt för den som vill starta eller expandera sin dryckesverksamhet. Den vänder
sig till alla som är verksamma inom dryckesindustrin, exempelvis tillverkare,
utvecklare, inköpare och säljare, som vill få och dela med sig av sin kunskap.
I seminarier och paneldiskussioner läggs särskilt fokus på så kallade startups
samt små och medelstora dryckesföretag, deras specifika problem och lösningar
på dessa. Bland utställarna finns bland annat bryggerier, råvaruproducenter,
tillverkare av bryggeriutrustning och representanter för hållbar tillverkning.

I höst är det premiär för en ny öl- och dryckesmässa i Stuttgart (foto: nxtwphotos/Andreas Stein).