Testföretaget
Deutschland Test har undersökt vilka varumärken som har högst kvalitet i konsumenternas
ögon. Bland vinnarna finns storbryggeriet Krombacher.

Krombacher
får högsta betyg när Deutschland Test
presenterar de varumärken som har bäst anseende bland konsumenterna. I kategorin
”Pilsner och ölblandningar” utses bryggeriet till ”Testvinnare” och får
dessutom titeln ”Utmärkt” i produktkategorin ”Veteöl”. Varumärkena Vitamalz och Schweppes, som också ingår i Krombacher
Gruppe, får också utmärkelser. Det förstnämnda är ”Testvinnare” i kategorin ”Maltbaserade
drycker” och det sistnämnda får betyget ”Enastående” i läskkategorin.

Tyska konsumenter är nöjda med Krombachers kvalitet (foto: Krombacher Brauerei).


Resultaten
bygger på en
online-undersökning som Deutschland
Test har gjort i samarbete med analysföretaget Service Value. Totalt har man granskat
1,1 miljoner betyg från kunder, som har tillfrågats om hur de ser på olika varumärken
utifrån sina egna erfarenheter det senaste året. Betyg har satts på en
sexgradig skala, där 1 står för ”utmärkt” och 6 för ”mycket dåligt”. Ju lägre
betyg, desto bättre kvalitet anses varumärket ha hos kunderna. Totalt betygssattes
1 483 varumärken i 110 olika produktkategorier.

Krombacher
Brauerei grundades officiellt
1803, även
om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns
redan på 1300-talet. Bryggeriet producerar cirka sju miljoner hektoliter öl om
året och är därmed ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher
äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.