Testföretaget Deutschland Test har undersökt vilka varumärken som har högst kvalitet i konsumenternas ögon. Bland vinnarna finns storbryggeriet Krombacher.

Krombacher får högsta betyg när Deutschland Test presenterar de varumärken som har bäst anseende bland konsumenterna. I kategorin ”Pilsner och ölblandningar” utses bryggeriet till ”Testvinnare” och får dessutom titeln ”Utmärkt” i produktkategorin ”Veteöl”. Varumärkena Vitamalz och Schweppes, som också ingår i Krombacher Gruppe, får också utmärkelser. Det förstnämnda är ”Testvinnare” i kategorin ”Maltbaserade drycker” och det sistnämnda får betyget ”Enastående” i läskkategorin.

Tyska konsumenter är nöjda med Krombachers kvalitet (foto: Krombacher Brauerei).

Resultaten bygger på en online-undersökning som Deutschland Test har gjort i samarbete med analysföretaget Service Value. Totalt har man granskat 1,1 miljoner betyg från kunder, som har tillfrågats om hur de ser på olika varumärken utifrån sina egna erfarenheter det senaste året. Betyg har satts på en sexgradig skala, där 1 står för ”utmärkt” och 6 för ”mycket dåligt”. Ju lägre betyg, desto bättre kvalitet anses varumärket ha hos kunderna. Totalt betygssattes 1 483 varumärken i 110 olika produktkategorier.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. Bryggeriet producerar cirka sju miljoner hektoliter öl om året och är därmed ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.