Bundesligalaget Hertha Berlin SC och Berliner Kindl har slutit ett samarbetsavtal. Ölmärket kommer att vara officiell ölpartner för huvudstadslaget under säsongen 2018/19.

Som en del av samarbetsavtalet kommer Berliner Kindl ha de exklusiva rättigheterna att servera öl på alla Hertha Berlins hemmamatcher samt namnrättigheterna för den nya ”Berliner Kindl-Treff”. Andra delar i avtalet rör diverse logotyper, regionala och digitala aktiviteter liksom olika former av sponsor- och representationsarrangemang i samband med match.

Ingo Schiller, Wolfhard Buss och Thorben Jess från Lagardère Sports vid Herthas hemmaarena – Berlins olympiastadion (foto: Radeberger Gruppe KG).

”Vi är mycket glada över samarbetet med Berliner Kindl. För oss är det ytterligare ett steg mot att stärka sambandet mellan Hertha BSC och Berlin. Såväl Berliner Kindl som Hertha BSC är välkända varumärken i huvudstaden”, säger Ingo Schiller, vd för Hertha BSC i ett pressmeddelande och får medhåll av bryggerichef Wolfhard Buss: ”Detta måste firas! Tillsammans med klubben har vi massor med planer för den kommande säsongen, som även kommer att visa sig långt utanför fotbollsstadion. Berliner Kindl och Hertha BSC är ett lag.”

Berliner Kindl är ett ölmärke från Berliner-Kindl-Schultheiss-bryggeriet, som ingår i Radeberger Gruppe. Märket har sitt ursprung i Vereinsbrauerei Berliner Gastwirtte zu Berlin AG, som grundades 1872 i Rixdorf. 1910 ändrades namnet till Berliner Kindl Brauerei-Aktiengesellschaft. I dag är Berliner Kindl Jubiläums Pilsener bryggeriets mest kända produkt. Hertha Berlin SC grundades 1892 och är med cirka 35 000 medlemmar en av Tysklands största fotbollsföreningar. Glansperioden inföll under 1930-talet, då klubben blev mästare två gånger. Förra säsongen slutade laget på tionde plats i Bundesliga.