Bundesligalaget
Hertha Berlin SC och Berliner Kindl har slutit ett samarbetsavtal. Ölmärket
kommer att vara officiell ölpartner för huvudstadslaget under säsongen 2018/19.

Som en del av samarbetsavtalet kommer Berliner Kindl ha de exklusiva rättigheterna att servera öl på alla Hertha Berlins hemmamatcher samt namnrättigheterna för den nya
”Berliner Kindl-Treff”. Andra delar i avtalet rör diverse logotyper, regionala
och digitala aktiviteter liksom olika former av sponsor- och representationsarrangemang
i samband med match.

Ingo Schiller, Wolfhard Buss och Thorben Jess från Lagardère Sports vid Herthas hemmaarena – Berlins olympiastadion (foto: Radeberger Gruppe KG).


”Vi
är mycket glada
över samarbetet med Berliner
Kindl. För oss är det ytterligare ett steg mot att stärka sambandet mellan
Hertha BSC och Berlin. Såväl Berliner Kindl som Hertha BSC är välkända
varumärken i huvudstaden”, säger Ingo Schiller, vd för Hertha BSC i ett pressmeddelande
och får medhåll av bryggerichef Wolfhard Buss: ”Detta måste firas! Tillsammans
med klubben har vi massor med planer för den kommande säsongen, som även kommer
att visa sig långt utanför fotbollsstadion. Berliner Kindl och Hertha BSC är
ett lag.”

Berliner
Kindl är ett
ölmärke från Berliner-Kindl-Schultheiss-bryggeriet, som ingår i Radeberger Gruppe. Märket har sitt ursprung i Vereinsbrauerei Berliner Gastwirtte zu Berlin AG,
som grundades 1872 i Rixdorf. 1910 ändrades namnet till Berliner Kindl
Brauerei-Aktiengesellschaft. I dag är Berliner Kindl Jubiläums Pilsener
bryggeriets mest kända produkt. Hertha Berlin SC grundades 1892 och är med
cirka 35 000 medlemmar en av Tysklands största fotbollsföreningar.
Glansperioden inföll under 1930-talet, då klubben blev mästare två gånger.
Förra säsongen slutade laget på tionde plats i Bundesliga.