Augustiner är det populäraste bryggeriet i Tyskland – i alla fall i sociala medier. Det visar en undersökning från analysföretaget Vico Research & Consulting.
Enligt undersökningen, som presenterades på den internationella öldagen den 3 augusti, omnämns Augustiner i positiva ordalag i 94 procent av alla inlägg på sociala medier under juli. Münchenbryggeriet är därmed 2,5 procent bättre än Erdinger, som kommer på andra plats. Topp tre kompletteras med ytterligare ett bayerskt bryggeri, Paulaner, som får positiva kommentarer i 85,19 procent av alla inlägg där man nämns.
Bayern tar hem alla pallplatser för populäraste bryggerier på sociala medier (foto: tedlerner.com).
Utanför Bayern är det Radeberger och Bitburger som får bäst resultat. Båda bryggerierna får mer än åttio procent positiva omnämnanden. Radeberger hyllas främst för sin smak och Bitburger för sina alkoholfria öl. I botten av undersökningen hittar vi Krombacher och Oettinger, som omnämns i positiva ordalag i 47,59 respektive 53,41 procent av inläggen i sociala medier. Krombacher får visserligen många positiva kommentarer om sin smak, men kritiseras samtidigt hårt för sitt kontroversiella samarbete med Nestlé.
Vico Research & Consulting har granskat ungefär 14 000 inlägg i sociala medier, postade mellan den 1 och 31 juli 2018. Inläggen har bland annat gjorts på Twitter, Facebook, Google+, bloggar, internetforum, i nyhetsinslag, frågor och svar samt i video- och bildportaler.
Här är hela listan:
Bryggeri |
Positiva |
Antal |
Augustiner |
93,83 |
326 |
Erdinger |
91,32 |
1 204 |
Paulaner |
85,19 |
2 359 |
Radeberger |
83,54 |
948 |
Bitburger |
82,41 |
993 |
Astra |
78,73 |
137 |
Beck’s |
75,04 |
210 |
Jever |
71,79 |
1 600 |
Sternburg |
68,51 |
107 |
Holsten |
67,97 |
157 |
Veltins |
67,71 |
1 797 |
Oettinger |
53,41 |
2 193 |
Krombacher |
47,59 |
2 085 |