Augustiner är det populäraste bryggeriet i Tyskland – i alla fall i sociala medier. Det visar en undersökning från analysföretaget Vico Research & Consulting.

Enligt undersökningen, som presenterades på den internationella öldagen den 3 augusti, omnämns Augustiner i positiva ordalag i 94 procent av alla inlägg på sociala medier under juli. Münchenbryggeriet är därmed 2,5 procent bättre än Erdinger, som kommer på andra plats. Topp tre kompletteras med ytterligare ett bayerskt bryggeri, Paulaner, som får positiva kommentarer i 85,19 procent av alla inlägg där man nämns.


Bayern tar hem alla pallplatser för populäraste bryggerier på sociala medier (foto: tedlerner.com).

Utanför Bayern är det Radeberger och Bitburger som får bäst resultat. Båda bryggerierna får mer än åttio procent positiva omnämnanden. Radeberger hyllas främst för sin smak och Bitburger för sina alkoholfria öl. I botten av undersökningen hittar vi Krombacher och Oettinger, som omnämns i positiva ordalag i 47,59 respektive 53,41 procent av inläggen i sociala medier. Krombacher får visserligen många positiva kommentarer om sin smak, men kritiseras samtidigt hårt för sitt kontroversiella samarbete med Nestlé.

Vico Research & Consulting har granskat ungefär 14 000 inlägg i sociala medier, postade mellan den 1 och 31 juli 2018. Inläggen har bland annat gjorts på Twitter, Facebook, Google+, bloggar, internetforum, i nyhetsinslag, frågor och svar samt i video- och bildportaler.

Här är hela listan:

Bryggeri

Positiva
omnämnden i %

Antal
inlägg

Augustiner

93,83

326

Erdinger

91,32

1 204

Paulaner

85,19

2 359

Radeberger

83,54

948

Bitburger

82,41

993

Astra

78,73

137

Beck’s

75,04

210

Jever

71,79

1 600

Sternburg

68,51

107

Holsten

67,97

157

Veltins

67,71

1 797

Oettinger

53,41

2 193

Krombacher

47,59

2 085