Augustiner
är det populäraste bryggeriet i Tyskland – i alla fall i sociala medier. Det visar en undersökning från analysföretaget
Vico Research & Consulting.
Enligt undersökningen, som presenterades på den
internationella öldagen den 3 augusti, omnämns Augustiner i positiva ordalag i 94
procent av alla inlägg på sociala medier under juli. Münchenbryggeriet är
därmed 2,5 procent bättre än Erdinger,
som kommer på andra plats. Topp tre kompletteras med ytterligare ett bayerskt
bryggeri, Paulaner, som får positiva
kommentarer i 85,19 procent av alla inlägg där man nämns.
Bayern tar hem alla pallplatser för populäraste bryggerier på sociala medier (foto: tedlerner.com).
Utanför
Bayern är det Radeberger och Bitburger som får bäst resultat. Båda
bryggerierna får mer än åttio procent positiva omnämnanden. Radeberger hyllas
främst för sin smak och Bitburger för sina alkoholfria öl. I botten av undersökningen
hittar vi Krombacher och Oettinger, som omnämns i positiva
ordalag i 47,59 respektive 53,41 procent av inläggen i sociala medier.
Krombacher får visserligen många positiva kommentarer om sin smak, men kritiseras
samtidigt hårt för sitt kontroversiella samarbete med Nestlé.
Vico Research & Consulting har granskat ungefär 14 000 inlägg i sociala
medier, postade mellan den 1 och 31 juli 2018. Inläggen har bland annat gjorts på
Twitter, Facebook, Google+, bloggar, internetforum, i nyhetsinslag, frågor och
svar samt i video- och bildportaler.
Här
är hela listan:
Bryggeri |
Positiva |
Antal |
Augustiner |
93,83 |
326 |
Erdinger |
91,32 |
1 204 |
Paulaner |
85,19 |
2 359 |
Radeberger |
83,54 |
948 |
Bitburger |
82,41 |
993 |
Astra |
78,73 |
137 |
Beck’s |
75,04 |
210 |
Jever |
71,79 |
1 600 |
Sternburg |
68,51 |
107 |
Holsten |
67,97 |
157 |
Veltins |
67,71 |
1 797 |
Oettinger |
53,41 |
2 193 |
Krombacher |
47,59 |
2 085 |