De
tyska bryggerierna är de stora vinnarna efter en lång sommar med vackert väder och
höga temperaturer. Ovanligt mycket öl dracks dessutom under kvällstid.

Med en medeltemperatur på 19,3 grader var årets
sommar den näst varmaste i Tyskland sedan man började föra statistik 1881. Några
som drog nytta av vädret var de tyska bryggerierna. Enligt den tyska branschorganisationen
Deutschen Brauer-Bund sålde tyska bryggerier
i snitt 1,2 procent mer öl under årets sju första månader jämfört med samma
period förra året. Vissa bryggerier fick till och med införa extra skift för
att klara av att möta efterfrågan. Allra bäst gick det i maj och juni.

Tyska uteserveringar och ölträdgårdar har varit fullpackade i sommar (foto: Tanja Pickartz).

Stora
fotbollsmästerskap brukar kunna
dra
upp försäljningen, särskilt om det går bra för Tyskland. Att Die Mannschaft slogs ut redan i gruppspelet
i årets fotbolls-VM har dock inte påverkat ölförsäljningen nämnvärt. Vackert
väder verkar alltså vara en viktigare faktor för ölförsäljningen, något som
bekräftas av flera stora bryggerier. Till exempel ökade Veltins sin försäljning med 7,8 procent
under sommaren. Bryggeriet har också märkt ett förändrat konsumentbeteende. Det
såldes betydligt mindre öl än normalt under dagtid, medan ölträdgårdar och uteserveringar
var fullpackade under de ljumma kvällarna. Restauranger som inte har
ölträdgårdar har dock haft det lite tuffare.

Bochum-bryggeriet
Fiege kan
räkna hem en
tvåsiffrig ökning i procent av försäljningen under sommaren. Det som sålt bäst är
ljus lager (Helles) och ölblandningen
Radler. Men även de alkoholfria ölen
sålde bra. Enligt siffror från Deutschen Brauer-Bund ökade försäljningen av
ölblandningar och alkoholfria öl med tvåsiffriga procenttal under sommaren.