Den varma sommaren och en stor efterfrågan på alkoholfria produkter gör 2018
till ett år att minnas för Tysklands största privatägda bryggeri.

2018 blev ett mycket bra år för Krombacher. Försäljningen av bryggeriets
ölsorter ökade med 4,5 procent från året innan, till lite drygt 6,3 miljoner
hektoliter. Det är nytt försäljningsrekord och innebär att bryggeriet fortsatt
är marknadsledande i Tyskland. Pilsner
och Radler är de produkter som säljer
bäst, även i sina alkoholfria varianter. Den alkoholfria 0,0%-serien bidrar också
till att bryggeriet tar marknadsandelar i segmentet. Försäljningen av
Krombachers sortiment av traditionella ölstilar – Kellerbier, Dunkel och Landbier – har även den ökat stort.

Krombachers pilsner bidrog till att 2018 blev ett rekordår för bryggeriet (foto: Krombacher).

Räknar man in alla drycker
som bryggerigruppen marknadsför, så ökade försäljningen med 5,5 procent till
knappt 7,5 miljoner hektoliter. Intäkterna ökade med drygt tio procent till
cirka 850 miljoner euro. Bakom ökningen ligger den varma sommaren och en stor
efterfrågan på alkoholfria produkter, som ökade med 14,6 procent från 2017. Under
2018 levererade Krombacher dryck till över 1 600 restauranger och andra
näringsställen. Även exporten går bra och nådde rekordnivåer på bryggeriets
viktigaste marknader, som Spanien, Italien, USA, Ryssland och Storbritannien.

Krombacher
Brauerei grundades officiellt
1803, även
om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns
redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda
bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.