I slutet av november förra året släpptes de första tusen litrarna av Pitters, Düsseldorfs nya kellerbier.
Redan innan jul var de slutsålda. Nästa tappning sker i mitten av februari.

Den första batchen Pitters
var bara tillgänglig i Düsseldorf via varumärkeschefen Ulf Beeckens egen agentur
och genom en lokal bar och dryckesbutik. För nästa omgång kommer det dock även
vara möjligt för andra aktörer inom handeln och restaurangbranschen att sälja
ölet. Den öl som redan sålts har tagits väl emot av Düsseldorfs öldrickare,
vilket gör att återförsäljarna nu står i kö för att få ha ölet i sitt
sortiment. Ulf Beeckens tänker dock skynda långsamt. För den andra omgången
tänker han sig i första hand använda handplockade återförsäljare inom
Düsseldorfs handels- och restaurangbransch. Först till den tredje bryggningen
kan det bli aktuellt att gå ut på bredare front.

Flaskor och förpackningar till Düsseldorfs nya kellerbier pryds av kyparen som gett det dess namn (foto: Beecken’s Agentur für Unternehmens-Kommunikation).

Pitters är
ett ofiltrerat
kellerbier med
en lätt maltsötma och en fast och fin skumkrona. Pitter är för övrigt en fiktiv kypare (Köbes), som efter många
år utomlands nu har återvänt till sitt hemland. Med sig har han sitt eget
recept på Pitters – världens godaste
öl (åtminstone enligt Pitter själv). En som passar bra in på denna beskrivning
är Pitters bryggmästare Sebastian
Sauer, som tillbringar fem månader om året på resande fot. Han är inte sällan i
USA, men har även varit i exempelvis Nordkorea. För många ölkännare är Sauer
kanske mest känd som mannen bakom det experimentella bryggeriet Freigeist Bierkultur,
men han ägnar sig också gärna åt att förfina klassiska ölstilar. Att Pitters tagits så väl emot av
Düsseldorfborna menar Beeckens är ett bevis för att det finns utrymme för annat
än det öl staden är mest känd för – altbier.