Clausthaler är något av ett pionjärmärke för alkoholfria öl. I år firar märket
fyrtioårsjubileum genom att bland annat lansera ett nytt utseende.

Lagom till jubileumsåret lanserar
Clausthaler en ny design på sina flaskor.
Nu vill man förmedla ett modernt, avskalat utseende. I centrum finns bryggkärlet, bryggarens
viktigaste redskap. Att det handlar om alkoholfri öl visas med iögonfallande
röd text i mitten av etiketten. Var och en av de fyra ölsorternas etiketter har
också fått en ny färgsättning, för att tydligt skilja dem åt. Under året kommer
märket att marknadsföras intensivt i Tyskland i såväl etermedia som i sociala
medier.

Clausthalers flasketiketter har fått nytt utseende inför jubileumsåret (foto: Binding-Brauerei AG).

När Clausthaler dök upp på
den tyska marknaden 1979 var alkoholfritt öl inte lika vanligt som det är i
dag. I ett land med tunga öltraditioner vågade Clausthaler göra sin egen tolkning
av den urgamla kulturdrycken och skapade sig därmed en ledande position inom
alkoholfri öl. Undersökningar visar att tre av fyra konsumenter känner till
märket, vilket gör det till det mest kända alkoholfria ölmärket i Tyskland. Den
metod man använder för att ta fram öl utan alkohol är patenterad och går ut på
att man avbryter bryggprocessen innan alkoholhalten överstiger max 0,5 procent.

Clausthaler-ölen bryggs av
Binding-Brauerei i Frankfurt och finns i
dagsläget i fyra varianter: Clausthaler
Original
, Clausthaler Extra Herb,
Clausthaler Radler och Clausthaler Naturtrüb. Den sistnämnda är
torrhumlad med Cascade och säljs på Systembolaget
under namnet Clausthaler Unfiltered.
Även radlern kan hittas på många svenska butikshyllor. Clausthaler-öl säljs i
drygt fyrtio länder världen över och är i dag det enda ölmärke som enbart
erbjuder alkoholfria öl.