Trots
fjolårets ökade ölförsäljning har tyska bryggerier anledning att vara
bekymrade. Det finns gott fog för att påstå att de gamla goda öltiderna är
över.

Även om det såldes aningen mer öl i Tyskland förra året så är vi långt ifrån den tyska
bryggerinäringens glansdagar. Trots sol, värme och fotbolls-VM ökade
försäljningen endast med 458 000 hektoliter under 2018. Det motsvarar en
ökning med 0,5 procent – eller lite drygt nittio miljoner halvlitersflaskor.

Trots fler bryggerier sjunker den tyska ölkonsumtionen (foto: diepresse.com).

Utslaget
på hela
den tyska befolkningen motsvarar 2018 års konsumtion i sin tur
endast en dryg halvliter mer per person, enligt beräkningar från Georg
Schneider, ägare av Schneider Weisse-bryggeriet i München. För att hitta det tyska
öldrickarrekordet får vi gå tillbaka till 1976, då varje tysk drack 151 liter
öl. I dag ligger konsumtionen på drygt 101 liter per person och år – det vill
säga en minskning med cirka 100 halvlitersflaskor.

Dessutom
pågår det en strukturförändring i den tyska bryggerinäringen. Antalet
bryggerier har visserligen ökat under flera år. Men det beror främst på att det
blir fler små bryggerier, som producerar ganska dyr öl i små mängder. Vid
årsskiftet fanns det 1 539 bryggerier i Tyskland, vilket är 266 fler än
1997. Ökningen består endast av mikro- och småbryggerier, enligt Bayerischer
Brauerbund
s vd Lothar Ebbertz. De stora
bryggerierna dominerar dock produktionen; sjuttio procent av Tysklands bryggerier
producerar endast 0,9 procent av all öl.