Precis som året innan slutar 2018 med ett plus för Brauerei Lübz. Bryggeriet är ohotad etta i sin hemregion Mecklenburg-Vorpommern, men efterfrågan är även rekordstor i sydöstra Tyskland.
Brauerei Lübz ökade sin försäljning med 4,1 procent under 2018. Den främsta anledningen till det framgångsrika fjolåret är den stadigt ökande efterfrågan på bryggeriets ölblandningar. Försäljningen av Lübzer Grapefruit ökade med hela 32,4 procent, vilket gör det till den populäraste ölblandningen i hela östra Tyskland. Den alkoholfria variantens försäljningssiffror fördubblades till och med jämfört med året innan.
Brauerei Lübz stärker sin position på den östtyska marknaden (foto: DPA/Jens Büttner).
Lübzer utökar därmed sin marknadsledande position på hemmamarknaden Mecklenburg-Vorpommern. Men än mer glädjande för bryggeriets ledning är att man även lyckades öka sin försäljning utanför kärnmarknaden med 10,3 procent. ”Vi är stolta över att vi kraftigt ökar vår försäljning i sydöstra Tyskland. Inte minst tack vare vårt utökade nätverk av återförsäljare har vi lyckats stärka vår position i denna region”, säger Lübzers vd Bastian Pochstein i ett pressmeddelande.
Brauerei Lübz har funnits sedan 1877 och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar, producerar bryggeriet ölsorterna Lübzer Export, Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer Schwarzbier och Lübzer Alkoholfrei. Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg Deutschland.