Precis
som året innan slutar 2018 med ett plus för Brauerei Lübz. Bryggeriet är ohotad
etta i sin hemregion Mecklenburg-Vorpommern, men efterfrågan är även rekordstor
i sydöstra Tyskland.

Brauerei Lübz ökade sin försäljning med 4,1 procent under 2018. Den
främsta anledningen till det framgångsrika fjolåret är den stadigt ökande
efterfrågan på bryggeriets ölblandningar. Försäljningen av Lübzer Grapefruit ökade med hela 32,4 procent, vilket gör det till
den populäraste ölblandningen i hela östra Tyskland. Den alkoholfria variantens
försäljningssiffror fördubblades till och med jämfört med året innan.

Brauerei Lübz stärker sin position på den östtyska marknaden (foto: DPA/Jens Büttner).

Lübzer
utökar därmed
sin marknadsledande position på hemmamarknaden Mecklenburg-Vorpommern.
Men än mer glädjande för bryggeriets ledning är att man även lyckades öka sin
försäljning utanför kärnmarknaden med 10,3 procent. ”Vi är stolta över att vi
kraftigt ökar vår försäljning i sydöstra Tyskland. Inte minst tack vare vårt utökade
nätverk av återförsäljare har vi lyckats stärka vår position i denna region”,
säger Lübzers vd Bastian Pochstein i ett pressmeddelande.

Brauerei
Lübz har funnits sedan 1877
och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar,
producerar bryggeriet ölsorterna Lübzer
Export
, Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer Schwarzbier och Lübzer
Alkoholfrei
. Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg Deutschland.