Under årets första kvartal ökade ölförsäljningen i Tyskland med 2,4 procent, eller 46 miljoner liter, jämfört med samma period förra året.
Tyska bryggerier och dryckesförsäljare sålde cirka två miljarder liter öl under de tre första månaderna i år, enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl, maltbaserade drycker eller öl som importerats från länder utanför EU.
Den tyska ölförsäljningen pekade uppåt under årets första kvartal (foto: DBB).
Försäljningen av ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, uppgick till 71,7 miljoner liter under det första kvartalet. Det motsvarar 3,6 procent av den totala ölförsäljningen i Tyskland. Jämfört med första kvartalet 2018 såldes det 16,7 procent mer ölblandningar i år.
81 procent av den totala ölförsäljningen gick till inhemsk konsumtion. Totalt ökade försäljningen inom Tyskland med 1,7 procent och uppgick till 1,6 miljarder liter under januari till mars. Export och öl avsedd att drickas av bryggerianställda (Haustrunk) uppgick till 380,4 miljoner liter, vilket är en ökning med 5,4 procent från förra året. Av detta gick 180,5 miljoner liter till andra EU-länder (-6,9 procent) och 197,3 miljoner liter till länder utanför EU (+20,1 procent). 2,6 miljoner liter gick som Haustrunk, vilket är 3,7 procent mindre än 2018.