Privatbrauerei Waldhaus gjorde ett bra
fjolår. Schwarzwaldbryggeriet växte mer än marknadssnittet och sålde för första
gången mer än 100 000 hektoliter öl.

Jämfört med året innan motsvarar 2018 års försäljning en ökning med
nästan nio procent. Som jämförelse växte hela den tyska ölmarknaden med endast
0,5 procent förra året. I pengar räknat ökade Privatbrauerei Waldhaus sina intäkter
med tolv procent till cirka tolv miljoner euro. Detta är Waldhaus tolfte rekordresultat
i rad, vilket ägarfamiljen Schmid firade genom att ta alla sina anställda med
respektive på en tredagarsresa till Amsterdam.

Bryggmästarna Bernhard Vötter och Bernhard Ebner och vd Dieter Schmid firar ett bra år (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Bland de femton ölen i Waldhaus
produktutbud är det fortfarande Diplom Pils som säljer bäst, följt av de
tre ofiltrerade specialölen och de tre veteölen i sortimentet. Under året
lanserades även två nya så kallade Naturradler, en söt och en syrlig,
som båda fått en bra start. De två nya radlersorterna har lett till att
försäljningen fördubblats jämfört med tidigare radlervarianter. Waldhaus öl har
under 2018 också vunnit 41 guldmedaljer i diverse öltävlingar. Diplom Pils
fick bland annat guldmedalj av den tyska jordbruksorganisationen DLG för tjugonde året i rad för sin goda
kvalitet.

Privatbrauerei Waldhaus är känt för
att ta egna vägar när de tillverkar sin öl. De använder exempelvis alltid hela
humlekottar istället för pellets eller koncentrat, de odlar sina egna
jäststammar och försöker alltid upprätthålla en optimal balans mellan temperatur
och tryck under bryggningsprocessen – även om det gör att bryggningen tar
längre tid. En annan framgångsfaktor är de investeringar som gjorts under senare
år. Förra året uppgick investeringarna till drygt 3,3 miljoner euro. I år
kommer dessutom buteljeringsanläggningen att uppgraderas för cirka 1,8 miljoner
euro, något som borgar för ännu bättre resultat i framtiden.