Meckatzer Löwenbräu går åter mot
strömmen på en sjunkande ölmarknad. Förra året ökade bryggeriets försäljning
med närmare sju procent jämfört med året innan.

Resultatet är därmed en bra bit över hela branschen
som bara ökade med 0,5 procent, mest beroende på den varma sommaren. Meckatzer
Weiss-Gold
och Meckatzer Hell stod för den största delen av Meckatzer Löwenbräus försäljning förra året, med en total andel på 75
procent. Men det var framför allt den ökade efterfrågan på bryggeriets två
alkoholfria sorter som drog upp resultatet. Försäljningen av dessa ökade med
tjugo procent jämfört med 2017. Till detta kommer också Meckatzers populära veteöl.

Bryggerichef Michael Weiss ser tillbaka på ännu ett bra år (foto: Meckatzer Löwenbräu).

Meckatzer Löwenbräu har stora
planer för kommande år. Målet är inte bara att vara stora i sin hemregion
Allgäu och runt storstaden Stuttgart, utan att hitta partners över hela
Baden-Württemberg som kan marknadsföra Meckatzers öl. Bryggeriet kommer också
att belöna de som bidrar till högre livskvalitet i Allgäu. I oktober kommer man
med hjälp av en expertjury, för första gången dela ut ett pris för bra
kulinarisk kultur. Priset ska gå till produkter, producenter och krögare och
under de kommande veckorna kan de som vill skicka in förslag till bryggeriet.

Rötterna till bryggeriet från Meckatz i västra Allgäu går att
spåra tillbaka till 1738. Bryggeriet kallades från början bara för Löwenbräu,
men fick ändra namn i början av 1900-talet för att inte förväxlas med det mer
kända Löwenbräu i München. Meckatzer
Löwenbräu har ägts av familjen Weiss sedan 1853 och styrs numera av Michael
Weiss. 1905 ansökte man om registrering av varumärket för Meckatz Weiss-Gold,
något som beviljades tre år senare som det första ölmärket i Allgäu. Produktionen
ökade från 6 000 hektoliter år 1900 till 14 000 hektoliter 1914. 1975
nådde man för första gången 100 000 hektoliter. 2014 låg produktionen på
170 000 hektoliter.