Efter förra årets rekordsommar var det
ingen större överraskning att Veltins försäljning skulle minska något under
årets första sex månader. Minskningen blev dock inte så stor som man först befarat.
Veltins försäljning under det första halvåret 2019 uppgick till
1,57 miljoner hektoliter, vilket är en minskning med 2,1 procent jämfört med
samma tid förra året. Märket Grevensteiner, som omfattar mer traditionella ölstilar, fortsätter
dock sin snabba tillväxt och ökar sin försäljning med sexton procent mellan
januari och juni. Med tanke på att de blöta och svala månaderna maj och juni
ställde till stora problem för de tyska bryggerierna, så klarade sig Veltins därmed
ganska lindrigt undan.
Veltins försäljning backade drygt två procent under första halvåret (foto: C. & A. Veltins).
Försäljningen av flaggskeppsölet Veltins
Pilsener på flaska minskade med 4,9 procent till 856 910 hektoliter
under första halvåret. Däremot ökade försäljningen av samma öl på burk med 13,2
procent tack vare ökad efterfrågan på den förpackningstypen. Veltins drar även
fortsatt nytta av den ökade efterfrågan på traditionella ölstilar, vilket visar
sig i att märket Grevensteiners ökning till 126 040 hektoliter. De tre sorterna Landbier,
Ur-Radler och Hell finns nu tillgängliga
på 18 000 försäljningsställen i Tyskland. Det alkoholfria sortimentet V+
står för 185 960 hektoliter under årets första sex månader.
Förväntningarna för det andra
halvåret i år är också något dämpade, inte minst med tanke på att en stor del
av sommarens försäljningspotential redan är borta. Veltins kommer dock att
fortsätta utveckla och investera kraftigt i verksamheten för att öka
konkurrenskraften och energieffektiviteten. Fram till 2024 kommer exempelvis drygt
422 miljoner euro investeras i Grevensteiner-bryggeriet. Under året kommer man
att börja bygga en ny buteljeringsanläggning och ett nytt lager med plats för
8 100 lastpallar. Notan för tekniska uppgraderingar av
Grevensteiner-anläggningen kommer under 2019 att landa på cirka 42 miljoner
euro.