Düsseldorf-bryggeriet Füchschen har
hamnat i blåsväder efter att femton kvinnliga politiker reagerat på en av
bryggeriets reklambilder. Bilden är sexistisk menar politikerna som
representerar flera partier.

En tecknad rävhona i altbier-bryggeriet Füchschens reklam rör
upp känslorna i Nordrhein-Westfalens delstatsparlament. Femton kvinnliga
ledamöter från kristdemokratiska CDU, socialdemokratiska SPD, liberala FDP och miljöpartiet
Die Grüne har skrivit ett brev till bryggeriets ägare för att protestera mot vad
de anser är en sexistisk och kränkande bild. I brevet skriver politikerna att
bilden knappast kan beskrivas som humoristisk eller oförarglig, utan att rävhonan
visas upp som ett rent sexobjekt.

Femton kvinnliga politiker anser att bilden på rävhonan är sexistisk (foto: Füchschen).

Bryggerichefen Peter König själv säger
till den tyska nyhetsbyrån DPA att han inte
kommer att ändra bryggeriets marknadsföring. Han framhåller att det på den
reklambyrå man anlitar arbetar flera unga kvinnor. Han uppger också att han inte
fått några klagomål från bryggeriets kunder eller restauranggäster. Partiet
CDU, där Peter König själv är medlem, har inte heller de haft några synpunkter på
bryggeriets marknadsföring tidigare.

Füchschen är känt för sin
humoristiska marknadsföring, som ofta innehåller tecknade rävar i olika
situationer i kombination med slagfärdiga fraser. Den nu kritiserade reklambilden
föreställer en blond rävhona som gungar över en flammande eld hållande en stek
på en gaffel. Bilden kompletteras med texten (i ungefärlig översättning):
”Medium rare eller välstekt?”