Tyskarna dricker allt mindre öl och flera stora bryggerier tvingas höja sina priser. Än så länge är det främst restaurangbranschen som drabbas.
Till och med november 2019 hade den tyska ölförsäljningen minskat med 2,5 procent till 85,2 miljoner hektoliter. Det visar statistik från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. För helåret 2019 räknar man med att försäljningen kommer minska med drygt 2,2 miljoner hektoliter öl, vilket motsvarar ett års produktion för ett större bryggeri. Att tyska konsumenter dricker allt mindre öl beror bland annat på ökad hälsomedvetenhet, hårdare tag mot rattfylleri och andra generella förändringar i konsumtionsmönstren.
Oavsett orsakerna till den sjunkande konsumtionen, så måste de tyska bryggerierna fundera på hur de bäst ska kompensera för sin sjunkande försäljning. Ett sätt är förstås att höja priserna. I oktober 2019 meddelade Tysklands största bryggerikoncern Radeberger att man höjer priset på sina fatöl med åtta-nio euro per hektoliter från och med mars i år. För någon vecka sedan meddelade Krombacher att man gör detsamma och några dagar senare kom även Veltins, AB Inbev och Warsteiner med samma besked. Bitburger, Oettinger och Carlsberg lär också höja sina priser inom kort, säger bedömare till flera tyska medier.
Radeberger och de andra förklarar prishöjningarna med att deras utgifter ökar och att man inte längre kan täcka upp för dem på annat sätt. Priserna på flasköl och inte minst på burköl, som ofta säljs av lågpriskedjor som Lidl och Aldi, har dock till stor del lämnats oförändrade. Marknadsbedömare tror inte heller att en prishöjning på burköl skulle ge någon större effekt, eftersom livsmedelskedjorna köper in så stora mängder och därmed har en stark förhandlingsposition.
I maj 2017 gick Krombacher ut och sa att man skulle höja priset på sina flasköl med sextio eurocent per hektoliter från och med oktober samma år. Många förväntade sig att fler tyska bryggerier skulle följa efter. Men eftersom ingen annan meddelade några prishöjningar, blev Krombacher rädda för att de skulle vara de enda som höjde sina priser. Man beslutade då för att skjuta upp prishöjningen till mars 2018, då de flesta andra stora bryggerier också följde efter. I slutet av september förra året sa Krombacher återigen att man skulle höja sina priser, denna gång på burköl där bryggeriet är marknadsledande i Tyskland. I november drog man dock tillbaka beslutet, som skulle ha inneburit en prishöjning på cirka tio eurocent för en halvlitersburk.