Under 2019 producerade Veltins 3,05 miljoner hektoliter öl, vilket är den bästa siffran någonsin. Samtliga produkter i portföljen har bidragit till att bryggeriet fortsätter växa. I år utökar man dessutom produktsortimentet.

Sauerland-bryggeriet C. & A. Veltins ökade sin försäljning med 1,2 procent under 2019. Intäkterna uppgick till 359 miljoner euro, vilket är en ökning med två procent från året innan. De två senaste åren har Veltins vuxit med 6,1 procent. Sedan millennieskiftet har produktionen ökat med hela 29 procent.

Under 2020 lanserar Veltins det nya ljusa ölet Pülleken (foto: wiwo.de).

Flaskölen stod för 1 654 000 hektoliter under fjolåret (en ökning med en procent), medan burkölen ökade med 8,4 procent till följd av ökad efterfrågan. Specialölsmärket Grevensteiner ökade med 10,3 procent till 241 300 hektoliter. Efter sex år på marknaden finns de tre öl som säljs under detta varumärke nu tillgängligt på 18 700 försäljningsställen i Tyskland. Ölblandningsserien V+ stod för 295 400 hektoliter av den totala försäljningen och fanns vid årsskiftet tillgängligt på 34 000 tyska försäljningsställen.

Exporten till Veltins nyckelmarknader Italien, Spanien, Nederländerna, Storbritannien och USA håller sig relativt stabil. Den totala utlandsförsäljningen 2019 uppgick till 192 000 hektoliter, vilket är en minskning med 1,03 procent. Antalet anställda ökade dock med 3,5 procent under året och uppgår i dag till 678. Den 1 maj i år lanserar Veltins dessutom en ny produkt: Pülleken. Namnet kommer från det sauerländska ordet för ”liten flaska” och detta ljusa öl kommer följaktligen släppas på den tyska marknaden i 33-centlilitersflaska.