Coronapandemin har bidragit till ett kraftigt ras för den tyska ölförsäljningen. Under april i år såldes det 1,5 miljoner hektoliter mindre öl jämfört med samma tid förra året.

Den tyska ölförsäljningen minskade med 17,3 procent under april, jämfört med samma månad i fjol. Mars månads försäljning påverkades inte nämnvärt av coronapandemin, men nedstängningarna i många europeiska länder fick desto större effekt på siffrorna i april. Färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis visar att tyska bryggerier sålde ungefär 7,1 miljoner hektoliter öl i april. Under perioden januari till april sjönk försäljningen med 6,2 procent, eller 1,8 miljoner hektoliter. Försäljningen av ölblandningar minskade med fyra procent (motsvarande 18 000 hektoliter) till 432 000 hektoliter i april.

Coronarestriktionerna bidrog till minskad ölförsäljning i april (foto: Ralph Peters/Imago images).

Ser man till de olika förbundsländerna var det bara bryggerierna i Thüringen som ökade sin försäljning i april (+4,3 procent). I alla andra förbundsländer gick försäljningen ner. Störst var nedgången i Schleswig-Holstein/Hamburg (-54,9 procent), Hessen (-31,7 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (-21,7 procent), Nordrhein-Westfalen (-20,3 procent) och Bayern (-18,8 procent). Nedåt gick det även i Baden-Württemberg (-15,1 procent), Sachsen (-11,0 procent), Berlin/Brandenburg (-7,8 procent), Mecklenburg-Vorpommern och Sachsen-Anhalt (båda -6,9 procent) samt Niedersachsen/Bremen (-5,7 procent).

Exporten till andra EU-länder minskade med 34,3 procent i april, vilket motsvarar 278 000 hektoliter. Exporten till länder utanför EU ökade dock, särskilt i Asien, efter att ha gått ner kraftigt i början av krisen. I slutet av april hade försäljningen till tredje land ökat med 16,1 procent (106 000 hektoliter) och är redan tillbaka på fjolårets nivåer. Samtliga siffror exkluderar alkoholfria öl och andra maltdrycker samt öl importerade från länder utanför EU.