Försäljningen i januari och februari gick över förväntan för Warsteiner. Men så kom coronakrisen vars effekter blev tydliga redan början av mars. Det visar sig också i bryggeriets halvårsrapport.

Nedstängningen av det tyska samhället ledde till att Warsteiners totala försäljning minskade med 16,2 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period förra året. Men trots de svåra tiderna har bryggeriet ändå satsat på ny teknik, marknadsföring och nya produkter. Bland annat har brygghuset i Warstein moderniserats för cirka två miljoner euro. Lanseringen av två nya produkter, Warsteiner Brewers Gold och ölmixen Warsteiner Grapefruit, har också varit mycket lyckosamma. På marknadssidan har man dessutom tecknat femåriga sponsringsavtal med musikfestivalerna Rock im Park och Rock am Ring, med start från och med nästa sommar.

Lanseringen av Brewers Gold har varit mycket lyckad (foto: Warsteiner).

Warsteiners export hade en liknande utveckling som den inhemska försäljningen och minskade med 15,2 procent. Några av bryggeriets största exportmarknader, som Asien, Italien, Frankrike och Spanien, drabbades mycket hårt av pandemin. Det gjorde att utlandsförsäljningen mer eller mindre upphörde under vissa perioder. Det senaste veckorna har dock såväl den inhemska som de utländska marknaderna börjat återhämta sig. Inte minst ser tillväxten på den strategiskt viktiga ryska marknaden mycket lovande ut, liksom den gör i till exempel Nederländerna.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.