Krombacher Gruppe minskar sin försäljning med 2,5 procent eller 188 000 hektoliter under 2020. Fjolårets totala försäljning uppgår till 7 403 miljoner hektoliter. Paraplymärket Krombacher visar ett något bättre försäljningsresultat än marknaden som helhet och landar på minus 4,8 procent.

Trots coronapandemi och stort försäljningstapp inom fatölssegmentet, behåller Krombacher sin position som marknadsledande bryggeri i Tyskland. Framför allt är det fjolårets starka flaskölsförsäljning som minskar effekterna av de förluster som stängda restauranger, inställda evenemang och minskad export orsakar.

Krombacher tar sig igenom coronaåret 2020 med ett litet försäljningstapp (foto: Krombacher Gruppe).

Även det alkoholfria sortimentet har sålt bra under pandemiåret. Såväl Krombacher 0,0% som Krombacher Fassbrause och Vitamalz har en positiv försäljningskurva. Under 2020 introducerades även Vitamalz Sport för att ytterligare möta efterfrågan på drycker med låg kalorihalt. Många konsumenter har också tagit till sig den naturligt grumliga Krombacher Lemonade.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.